AgnieszkaKisiel.pl

Historia Jakiej Nie Znacie



Spread the love

Marketing sieciowy to niesamowity biznes. Niewielu ludzi wie, ale jego początki sięgają 1903 roku. Tak, tak to początek XX wieku, a już wtedy zauważono niesamowity potencjał, w takiej formie dystrybucji produktów i usług. Mamy obecnie XXI wiek, a wielu z nas nie ma pojęcia jakie możliwości daje im mlm.

Zaczęło się od firmy Watkins Products, która oferowała wanilię, cynamon i przyprawy. Firma ta jako pierwsza udostępniła możliwość kupienia przedsiębiorcom indywidualnym produkty w hurcie i ich sprzedaż w detalu. Czyli rozpoczęła sprzedaż bezpośrednią. Takie rozwiązanie pozwoliło pójść o krok dalej. Można było nie tylko kupować w hurcie i sprzedawać w detalu, ale można było też rekrutować i włączać inne osoby umożliwiając im robienie tego samego.

Pomiędzy rokiem 1903, a 1942 roku w zasadzie nic ciekawego nie wydarzyło się w tej branży. W prawdzie powstały nowe firmy, które zajmowały się sprzedażą bezpośrednią, jednak nie istniały żadne technologie, które można by zastosować w tej branży. A sama branża nie przyniosła też dużych dochodów, jednak za rok jej powstania uznano 1903.

Następne ważne wydarzenie miało miejsce w 1942 roku. Powstała wtedy firma California Vitamins. Firma ta miała ogromne znaczenie dla późniejszego rozwoju branży marketingu sieciowego. Oprócz możliwości zakupu i sprzedaży produktów, można było rekrutować ludzi, aby do pewnego stopnia robili to samo co my i otrzymywać wynagrodzenie za wyniki uzyskiwane do dwóch strzebli niżej. California Vitamins była pierwszą firmą, która zajmowała się marketingiem wielopoziomowym.

Marketing sieciowy to niesamowicie interesująca branża, na której wzbogaciło się wiele osób. Jednak jest to także branża, która jak żadna inna wywołuje uczucie niepewności. Kiedy pytasz lekarza, adwokata, inżyniera, itp. z czego się utrzymują, z dumą opowiedzą Ci o swoim zawodzie. Dlaczego, bo to zawody, które społeczeństwo wybrało za dobre, że być np. lekarzem wiele znaczy. Kiedy jednak dana osobowa mówi, że zaangażowała się w marketing sieciowy, często mówi to z niepewnością.

Jestem pewna, że Ciebie to nie dotyczy i tak jak ja możesz każdemu spojrzeć w oczy i powiedzieć, że: „Marketing sieciowy jest lepszą drogą, a prawa jakimi się rządzi są nadrzędne do tych, które panują w konwencjonalnym biznesie.”

Powróćmy więc do historii. W roku 1949 firma California Vitamins zminiła nazwę na Nutrilite. W tym tez roku do firmy dołączyły dwie bardzo ważne osoby: Rich DeVos oraz Jay Van Andel. Panowie odnieśli duży sukces jako dystrybutorzy firmy Nutrilite i 1959 roku postanowili rozpocząć własny biznes. I tak powstała firma Amway, którą dzisiaj jeżeli nie znają wszyscy, to z pewnością o niej słyszeli. Zapoczątkowała ona naprawdę niesamowitą ewolucję w branży marketingu sieciowego. Była to pierwsza firma, która płaciła do trzeciego szczebla w dół.

Amway aż do roku 1972 cały czas się rozwijał, a jego obrót roczny osiągnął 600 mln dolarów. 600 mln dolarów, a przecież w roku 1959 startowali od zera 🙂 Nikt chyba nie zaprzeczy, że to bardzo duży biznes. Zarówno właściciele, jak i dystrybutorzy zarobili mnóstwo pieniędzy.

Pomiędzy rokiem 1972, a 1975 na fali sukcesu firmy Amway zaczęły masowo powstawać nowe firmy. Część z nich byłą legalna, cześć nie, a niektóre były po prostu nieuczciwe. Doprowadziło to do przeglądu branży przez Federalną Komisję Handlu działającą w imieniu rządu Stanów Zjednoczonych. Całe dochodzenie skupiło się na Amway, byli w tym czasie gigantem. W roku 1975 Komisja wytoczyła proces firmie Amway próbując powstrzymać ich działalność, zarzucili im, że są piramidą. Spór trwał aż do roku 1979. Nikt nie wierzył w to, że firma Amway będzie po takich oskarżeniach nadal funkcjonować. Myśleli, że zawieszą swoją działalność. Tak się jednak nie stało. W rzeczywistości firma prawie się nie zmieniła, nie rozwijała się już, ale nie zmniejszyła się.

I to jest bardzo ważna lekcja. To dowód na to, że jeżeli cały model biznesowy opiera się na konsumpcji fizycznego, namacalnego produktu, który jest dla ludzi ważny, to mimo różnych przeszkód i wstrzymania rekrutacji model ten przetrwa. Jego podstawą będzie konsumpcja produktu i Amway tego dowiódł.

W roku 1979 przyszedł czas na wydanie wyroku w sprawie branży marketingu sieciowego. Ogłoszony jest w orzeczeniu w sprawie firmy Amway nr 93FTC618 określanym jako orzeczenie Amway. Treść tego ogłoszenia jest niezwykle piękna. Przede wszystkim wytycza granice działania marketingu sieciowego i mówi, że firma Amway nie jest piramidą, a marketing wielopoziomowy jest zgodną z prawem metodą dostarczania produktów do konsumentów.

Co w takim razie składa się na granice działalności w branży?

Przede wszystkim firma musi oferować namacalny produkt konsumpcyjny lub możliwą do zdefiniowania usługę. To nie może być biznes typu pieniądz goni pieniądz. Firma, która chce działać marketingu sieciowym musi mieć prawdziwy produkt, bądź mierzalną usługę.

I jeszcze jeden ważny warunek. Jeżeli jestem wyżej w hierarchii niż Ty, to musisz mieć techniczną możliwość zarobienia więcej pieniędzy niż ja, mimo że do biznesu weszłam szybciej i jestem wyżej.

Reguł jest więcej, ja wymieniłam dwie najważniejsze dla biznesu marketingu sieciowego. Jeżeli chcesz poznać wszystkie proponuję zapoznać się z orzeczeniem Amway.

Tak więc wiecie już, że marketing sieciowy ma swoje początki w roku 1903, tak na marginesie to też rok, w którym powstał Harley Davidson 🙂

A podstawą dobrego marketingu sieciowego jest realny produkt, bądź mierzalna usługa. I o tym należy pamiętać wybierając firmę.

Pozdrawiam

Agnieszka Kisiel

Znajdź mnie również na facebooku

Zaloguj się na facebooku i wejdź na:

https://www.facebook.com/przerwanasukces

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Masz jasny cel? Wiesz dokąd zmierzasz?

No i znowu poniedziałek. Cudownie, bo oznacza, że mam cały piękny, dziewiczy tydzień i mogę z nim zrobić co chcę....

Zamknij